STUDIO by Bene bútorok egy történelmi bajor faházban

A Wager Gärtner Knoch építésziroda olyan projektekre specializálódott, amelyekben jobb sorsra érdemes érdekes, értékes, régi épületeket újítanak fel és alakítanak át a mai kor igényeire szabva. Ezért nem meglepő, hogy az építészcsapat saját irodájának is egy speciális felújítási projektet valósított meg: egy 1496-ban épített, az összeomlás szélén álló, örökségi listán szereplő faházat újítottak fel. Ma már ez az épület is referenciaként bizonyítja a csapat építészeti tudását.

A tökéletes egyezés: STUDIO by Bene, az irodabútor rendszer, mely azoknak készült, akik nem illeszkednek előre meghatározott mintákhoz, és akik élnek-halnak a dizájnért. A Studio megadja az önrendelkezéshez szükséges teret. A rendet és a kreatív káoszt összehozza, hogy helyet adjon az új ötleteknek, új kihívásoknak és új ambícióknak, szakmailag és személyesen.

Thomas Feichtner, a STUDIO by Bene inspirációjáról a következőt mondja: „Sok kollégám gyakran épített saját kezűleg bútorokat, mert nem találták meg, amit akartak egy hagyományos irodabútor üzletben. Ez volt a kiindulópontom. És akkor egyszerűen azt kérdeztem magamtól: „Milyen bútorokat szeretnék a saját irodámban?” A kreatív embertípus ritkán tesz különbséget a munka és a magánélet, a munkaidő és a szabadidő között. Ez nem is annyira a munka és a magánélet közötti egyensúlyról szól, hanem inkább a munka szeretéről. Mi több, ebben a csoportban nagyon sokan a design szerelmesei, akik szeretik a szép környezetet mind otthon, mind irodában. Az otthoni és irodai határok rugalmasak. Szeretném úgy érezni magam, mintha otthon lennék.”

A felhasznált munkaállomások STUDIO munkaasztalok, kiegészítve STUDIO polcos egységekkel. Egy asztalt, egy polcot és a STUDIO kiegészítőket kombinálva olyan elrendezést hozhatunk létre, amely támogatja az egyéni munkát és életmódot rugalmas karakterével. A STUDIO by Bene tökéletesen illeszkedik a régi épületbe, és visszafogott dizájnnal és intelligens funkcionalitással egészíti ki. A tárgyalóban egy STUDIO by Bene asztalt helyeztek el fekete Fenix asztallappal; az élénk piros, sárga és narancssárga székek erős hangsúlyt adnak a térnek. A magas háttámlás RIYA forgószék (design: PearsonLloyd) fekete színben, ad egy bizonyos „emberi érintést” az irodának lekerekített formáival és intuitív funkcionalitásával.

INTERJÚ MAGNUS WAGER építésszel

1. Mi a különleges ebben az épületben?

A Graben 23-ban lévő ház, amelynek középkori faszerkezetének története 1496-ig nyúlik vissza, üresen állt, és több évtizedes elhanyagoltság után szó szerint az összeomlás fenyegette. Ez egy nagyon fontos példája a középkori ácsmesterségnek és a Trausnitzi kastély lábánál található épületegyüttes részét képezi. Meglepő módon, a legtöbb eredeti faelem, a tetőszerkezet és még az eredeti fa csapolások, támasztékok, stb., túlélték az évszázadokat. Bár irodánk nagy tapasztalattal rendelkezik a történelmi műemlékek felújításában, a koncepciófejlesztési szakasz a tervezettnél sokkal nehezebbnek bizonyult. Az épület hihetetlenül rossz állapotban volt.

2. Miért döntött úgy, hogy egy régi épületet új épület beépítése helyett új épületbe költözik?

Irodánk a történelmi épületek felújítására specializálódott, tehát mi lett volna megfelelőbb, mint egy történelmi épületet választani jövőbeli otthonunknak? Sikerült megőrizni egy gyakorlatilag menthetetlen faház középkori szerkezetét.

3. Melyek voltak az épület felújításának főbb kihívásai?

Az épület munkálatai valójában 2018 februárjában kezdődtek meg. A tetőt már 2017 novemberében feltárták és beborították, és további terheket távolítottak el a házból, hogy megakadályozzák a beomlását. Acélgerendákat helyeztek az utcai homlokzathoz, majd oszlopokat emeltek ezekre, hogy megakadályozzák a ház összedőlését. A tényleges helyreállítás során az épületet az egyik oldalon 75 cm-rel megemelték. A gerendák közötti terek és a fennmaradó vakolat rétegek, valamint a 17. századból megmaradt falazat is megmenekült, és azokat is megemelték. A tervek szerint a tetőszerkezet nagy része is megőrizhető maradt. Mind a középkori anyagokat, mind a 17. és 19. századi átalakításokat megőrizték. A középkori részleteket és a történelmi mész és vályog rétegeket restaurálták. Minden ablakot, ajtót és lépcsőt, ami még használható volt, megjavították. Az átfogó tervezési koncepció összeköti a különböző elemeket és építési időszakokat egymással. 2018 novemberében határidőre költöztünk az épületbe, és kezdtünk dolgozni tíz alkalmazottunkkal. Az 520 éves középkori faházat az egykori tehénistállóval együtt professzionálisan felújították, miután közel harminc évig üresen állt, és most újra megtelt élettel.

4. Miért döntött úgy, hogy a STUDIO by Bene-t választja munkahelyi megoldásként?

Az átfogó koncepció meglévő anyagok és az újonnan beépített elemek egyértelműen beazonosítható elkülönítését irányozta elő. A STUDIO by Bene bútorok nagyon modern megjelenése kezdettől fogva meggyőzött minket. A STUDIO by Bene bútorcsalád felelt meg leginkább építészeti elképzeléseinknek. A kontraszt a szobák rendkívül erős középkori elemei (gerendák, deszkák – mennyezet, falak, vályog, stb.) és a minimalista, modern bútorok között már a tervezés korai szakaszában látható volt.

5. Milyen volt az előző irodájuk?

Az irodánk egy szállító cég egykori raktárában volt.

6. És hogy látja, mi a különbség? (Környezet, hangulat, …)

Ez egy érdekes kérdés. Valójában jobban látom a közös vonásokat, mint a különbségeket. Mindig úgy értelmezzük a térbeli környezetünket, mint valamit, ami ideális térbeli keretet biztosít a munkánkhoz: mind a csapat intenzív kommunikációs interakciója közben, anélkül, hogy irritáló zajt keltene, mind pedig a visszavonult, csendes, koncentrált munkára. A STUDIO by Bene széles elemválasztéka megkönnyítette számunkra, hogy az iroda minden helyiségében ugyanazt a témát használjuk és így összekapcsoljuk a teljesen eltérő funkciójú tereket.

Röviden Wager Gärtner Knoch cégről

A Wager Gärtner Knoch Architekten GmbH egy német építész iroda Landshutban, Bajorországban. Az építészek csapata a műemlékek felújítására és a megőrzésre érdemes épületekre specializálódott.

© Wager Gärtner Knoch / Peter Litvai

Tetszett? Ossza meg másokkal is!

A kreatív embertípus ritkán tesz különbséget a munka és a magánélet, a munkaidő és a szabadidő között.

Thomas Feichtner, a STUDIO by Bene tervezője